نکاتی درباره سفر به بانکوک

سفر به هر کشوری، همانند پا گذاشتن در دنیای جدیدی است! دنیایی که نه تنها قیافه و زبان ساکنان آن، بلکه فرهنگ، صورت و سبک زندگی مردمش هم متفاوت است. با نگاه کردن به این وجه از سفر، می توان بعد جذاب و هیجان انگیز سفرهای خارجی را بیشتر لمس کرد. دیدن تفاوت ها از نزدیک به قدری وسوسه کننده است که بسیاری را مجاب می کند شده تنها با یک کوله، پا در راه بگذارند و دنیا را از زاویه ای دیگر ببینند. در این سفر چه بسیار جاذبه هایی را می بینند و تجربه می کنند که هیچ گاه حتی گمان هم نمی کردند وجود داشته باشند. فستیوال های مختلف و عجیب و غریب، بازارهای محلی، غذاهای بومی و خوشمزه و لباس های رنگارنگ همگی بخشی از این گردش هستند.
با همه این ها گرچه هر مقصد جذابیت های خودش را دارد؛ اما تفاوت در روحیه و سلیقه آدم ها باعث می شود تا هر شهر طرفداران خودش را داشته باشد. به همین دلیل، امروز ما به سراغ یکی از شهرهای معروف و توریستی می رویم تا جذابیت هایش را بررسی کنیم.

آشنایی با شهر بانکوک | شهر همیشه بیدار تایلند

بانکوک پایتخت تایلند است که در نقطه ای از جنوب این کشور گرمسیری جا خوش کرده است. این شهر در نزدیکی خلیج تایلند قرار دارد و از میانش رودخانه بزرگی به نام چائو فرایا (Chao Phraya River) عبور می کند. چائو فرایا همان چیزی است که به بانکوک حیات بخشید و باعث شد تا در قرن پانزدهم پا به عرصه وجود بگذارد. در آن زمان بانکوک تنها روستای کوچکی بود که در کناره رود به وجود آمده بود؛ اما امروزه همه چیز تغییر کرده و بانکوک با وسعتی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر تایلند است. 
کلانشهر بانکوک به ۵۰ منطقه شهری تقسیم می شود که جذاب ترین منطقه برای گردشگران منطقه فراناکون (Phra Nakhon) است. این بخش از شهر درست در کنار رودخانه قرار دارد و پذیرای هتل ها و رستوران های متنوع و بسیاری است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای محل اقامت خود فراناکون را انتخاب می کنند، چرا که در این بخش می توانند در کنار رودخانه شهر پیاده روی کنند، بهترین رستوران ها را بیابند و از همه مهم تر از کاخ اعظم شهر و معابد تاریخی اش بازدید کنند. در کنار این ها منطقه فراناکون دیدنی های دیگری را هم در خود جای داده است که از آن جمله می توان به محله ها و بازارهای سنتی شهر و محله چینی ها اشاره کرد.
معرفی برخی از جاذبه های معروف بانکوک
هنگامی که بانکوک را برای گردش و تفریح انتخاب می کنید، گزینه های زیادی در برابر شما صف می کشند که طیف انبوهی از آن ها معابد کوچک و بزرگ هستند. بنابراین این که بدانید کدام یک از دیدنی ها را در اولویت بگذراید اهمیت دارد. برخی از بهترین های بانکوک عبارت اند از:
کاخ بزرگ | Grand Palace: یکی از پربازدیدترین دیدنی های بانکوک است که درست در مرکز شهر قرار دارد. کاخ بزرگ، مجموعه وسیع و باشکوهی از ۳۳ بخش مختلف است که از سال ۱۷۸۲ میلادی تا به حال، اقامتگاه رسمی و سلطنتی پادشاهان تایلند بوده است. 
دیدنی های بانکوک
پارک سافاری ورلد بانکوک
وات آرون بانکوک
وات آرون | Wat Arun: یکی از محبوب ترین و زیباترین دیدنی های شهر بانکوک است که در قلب شهر قرار گرفته و دسترسی بسیار راحتی دارد. وقتی به سراغ این معبد منحصر به فرد می روید، سازه ای مخروطی و بزرگ را خواهید دید که با چهار سازه کوچک تر در اطراف همراهی می شود.
بازارهای شناور بانکوک | Floating Markets of Bangkok: می توان عنوان «متفاوت ترین» جاذبه بانکوک را به این بازارهای جذاب اعطا کرد. بازارهای شناور در واقع مجموعه ای از قایق های بومی هستند که بر روی رودخانه و کانال های آب جمع می شوند و محصولات خود را به گردشگران عرضه می کنند. 
معبد وات فو | Wat Pho: یکی دیگر از معابد مهم بانکوک است. وات فو از جمله معابد سلطنتی و درجه یک تایلند است که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد. 
آکواریوم سی لایف بانکوک | Sea Life Bangkok Ocean World: بزرگترین آکواریوم جنوب شرقی آسیاست که وسعتی برابر با ۱۰۰ هزار متر مربع دارد و حجم آب موجود در آن به حدود ۵ میلیون لیتر می رسد.
سافاری ورلد بانکوک | Safari World: سافاری ورلد، باغ وحشی وسیع و روبازی به طول ۸ کیلومتر است که طیف وسیعی از حیوانات مختلف را در معرض دید شما قرار می دهد. با گردش در این باغ وحش محبوب، گویی پا به طبیعت وحشی آفریقا گذاشته اید؛ چرا که حیوانات وحشی مجموعه نه تنها درون قفس نگهداری نمی شوند، بلکه در فضای مخصوص به خودشان آزادانه رژه می روند و این شمایید که باید مواظب خودتان باشید!

دانستنی های کاربردی بانکوک

 برخی از دانستنی های جالب  و کاربردی مردم بانکوک عبارت اند از:
جمعیت شهر بانکوک: ۹,۷۹۰,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ 
اختلاف ساعت با تهران: ۲ ساعت و نیم جلوتر از تهران
سطح قیمت: گران تر از تهران، تفاوتی ۱۰ تا ۷۰ درصدی دارد
پول رایج: بات (THB)، هر ۱ بات تایلند (معادل ۲۴۵ تومان)
زبان رسمی: تایلندی
دین رسمی: دین رسمی کشور تایلند یکی از شاخه های بودایی به نام ترواده است و دین ۹۱ درصد از مردم بانکوک را تشکیل می دهد. دومین جمعیت مذهبی شهر، مربوط به مسلمانان است که جمعیتی ۴ درصدی دارند. خوب است بدانید تایلندی ها حساسیت های مذهبی بسیاری دارند که دانستن شان در طی سفر به تایلند ضروری است.
سوغات شهر: لباس محلی، کوسن های مثلثی، روغن و عطر، ابریشم، ظرف برنج، فانوس تایلندی، چتر تایلندی، مجسمه های سرامیکی، کنده کاری های چوبی، دکور خانه، کیف دستی، ادویه و ترشیجات، انواع جواهر و ...
وضعیت بهداشتی: بانکوک یکی از قطب های درمانی کشور تایلند است و از جمله مقاصد گردشگری پزشکی محسوب می شود. در بانکوک برای نوشیدن آب نباید از آب شیر استفاده کرده و باید آب معدنی تهیه کنید. همچنین برای رعایت سلامت جسمی توصیه می شود تنها به سراغ رستوران های معتبر، شلوغ و با غذاهای تازه بروید.

نکات فرهنگی در تایلند

فرهنگ مردم تایلندی از سرزمین هایی چون چین و هند تاثیر گرفته است و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. تایلندی ها مردمانی خونگرم و خوش برخوردند و همین دلیل باعث شده تا کشورشان را «سرزمین هزار لبخند» خطاب کنند. با این حال در کشور تایلند نیز مانند هر سرزمین دیگری، حساسیت هایی وجود دارد که مخصوص این مرز و بوم است و ریشه ای فرهنگی و مذهبی دارند. به طوری که اگر از آن ها آگاه نباشید و در حین سفرتان رعایت شان نکنید، احتمالا به جای دیدن آدم های لبخند به لب، با افرادی عصبانی رو به رو شوید. در این جا به برخی از مهم ترین نکات اشاره کرده ایم.
۱- خوب است بدانید ۹۵% از مردم تایلند از پیروان دین بودا هستند و بنابراین حساسیت های مذهبی در این کشور پر رنگ است و لازم است به پیروان دین بودا و نمادهای مذهبی آن ها احترام بگذارید. به طور مثال شما حق ندارید راهبان را به آغوش بکشید، این کار بی احترامی به آن هاست. یا توجه داشته باشید که به هنگام ورود به معابد یا اماکن مقدس، لازم است کفش های خود را درآورید. البته موضوع در آوردن کفش تنها مخصوص معابد نیست و این موضوع اغلب برای ورود به خانه ها نیز صادق است. در مجموع برای تشخیص بهتر، در هر ورودی که انبوهی از کفش دیدید، بلا استثنا کفش های خود را درآورید.
۲- تایلندی ها اهمیت ویژه ای برای بخش های مختلف بدن قائل اند. به طور مثال سر مهم ترین بخش معنوی بدن هر شخص است و بنابراین شما حق ندارید سر یک تایلندی را لمس کنید؛ چرا که معنایی اهانت آمیز دارد و رفتاری گستاخانه تلقی می شود. توجه داشته باشید که این موضوع درباره کودکان تایلندی نیز صدق می کند.
۳- تایلندی ها میانه خوبی با لمس کردن در فضای عمومی ندارند! شدت موضوع به حدی است که شما در خیابان ها مردم عادی را نمی بینید که دست هم را گرفته باشند، هم را به آغوش بکشند، ببوسند و .... در کل توجه داشته باشید که ابراز علاقه محبت آمیز به این روش در فضای عمومی جامعه اتفاقی غیر معمول است.
۴- هیچ وقت با انگشت اشاره خود به کسی یا چیزی اشاره نکنید. این کار در نزد تایلندی ها بی ادبی محض است! به جای آن می توانید از کل دست تان استفاده کنید. 
۵- هرگز در فضای عمومی فریاد نزنید.
۶- هیچ وقت به پاهای خود یا یک تایلندی اشاره نکنید! جالب است بدانید که «پا» از نظر یک تایلندی پایین ترین و کثیف ترین بخش بدن محسوب می شود و بنابراین اشاره به آن، نوعی بی احترامی آشکار محسوب می شود. همچنین هیچ وقت حق ندارید به پای یک تایلندی دست بزنید، با پای خود یک تایلندی را لمس کنید و یا با پای خود به یک فرد یا شمایل بودا اشاره کنید. البته حساسیت های مربوط به پا در همین موارد خلاصه نمی شود: به طور مثال شما نباید با پای خود در را باز کنید، با پای خود در را نگه دارید، با پای خود وسیله ای را روی زمین هل بدهید و جا به جا کنید و ...

بهترین فصل سفر به بانکوک

شهر بانکوک و به طور کلی کشور تایلند اقلیمی گرمسیری دارد و در این شهر خبری از تابستان های داغ و زمستان های برفی نیست. در واقع در این شهر وضعیت آب و هوایی میان شرایط گرم، خنک و بارانی متغیر است و تنها سه نوع فصل در بانکوک دیده می شود: فصل بارانی، فصل خنک و فصل گرم. البته توجه داشته باشید که بانکوک در تمام طول سال کماکان گرم و شرجی است و باقی وضعیت های آب و هوایی را در کنار خود دارد.
می تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر): فصل بارانی بانکوک را در این ماه ها خواهید دید. در این فصل که آن را با نام فصل موسمی نیز می شناسند، شاهد باراش باران های شدید و تند موسمی هستید. البته با آن که باراش باران در این ماه ها رایج است، هوا گرم و شرجی بوده و نیازی به پوشیدن لباس گرم ندارید. تنها یک چتر یا بارانی سبک همراه خود داشته باشید و آماده باشید تا کفش های خود را درآورید و از میان حجم بالای آب درون خیابان بدون کفش بگذرید!
نوامبر تا آخر فوریه (آبان تا اسفند): آبان تا اسفند، فصول خنک شهر بانکوک را تشکیل می دهند. در این زمان، خبری از باراش باران و دمای بالای هوا نیست. البته توجه داشته باشید که وقتی می گوییم وارد فصل خنک بانکوک شده اید، به این معنا نیست که در این فصل لباس گرم بر تن کنید. باید بدانید هوا هنوز هم گرم و شرجی؛ اما خنک تر از سایر روزهای سال است و در واقع کمتر عرق می کنید.
مارس تا می (اسفند تا اردیبهشت): این ماه ها، همان موقعی است که احتمالا هرگز دل تان نمی خواهد زمان سفرتان به بانکوک را در بر بگیرد. ماه های اسفند تا اردیبهشت (ابتدای فصل موسمی) گرم ترین روزهای بانکوک هستند و اغلب اوقات گرمای هوا شهروندان بانکوک را بسیار کلافه می کند. بد نیست بدانید که میانگین دمای هوا در این زمان به راحتی تا ۴۰ درجه سانتیگراد هم می رسد.
بنابراین بهترین زمان سفر به بانکوک در طی ماه های آبان تا اسفند و در واقع فصل خنک شهر است.

حمل و نقل عمومی بانکوک

 بانکوک، پایتخت وسیع کشور تایلند به شبکه حمل و نقل بزرگ و کارآمدی مجهز است و این امکان را در اختیار شهروندان و مسافران قرار می دهد تا با هزینه ای کمتر در دل این شهر گردش کنند. خوب است بدانید که بانکوک نیز مانند بسیاری از دیگر شهرهای در حال توسعه در ساعات اوج رفت و آمد روز، از ترافیک سنگینی رنج می برد و بنابراین بهترین راه برای جا به جایی در این پایتخت بزرگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به صورت ترکیبی است. برای پرداخت هزینه های حمل و نقل بانکوک، می توانید بلیت الکترونیکی این شهر را که با نام ربیت کارت (Rabbit Card) شناخته می شود تهیه کنید. هزینه خرید ربیت کارت برابر با ۲۰۰ بات تایلند (معادل ۴۹,۰۰۰ تومان) است که ۱۰۰ بات تایلند (معادل ۲۴,۵۰۰ تومان) آن بیعانه بوده و در هنگام پس دادن کارت، به شما برگردانده می شود.

آشنایی با فرهنگ غذایی تایلند

یکی از شاخصه های مهم غذایی کشور تایلند توجه به جزییات و استفاده از مواد غذایی تازه است به همین دلیل با دیدن و چشیدن غذاهای این سرزمین می توان با بخش اعظمی از فرهنگ شان آشنا شد. همچنین رنگین بودن مواد غذایی، داشتن عطر و بوی خاص هم از دیگر نکاتی است که آشپزان تایلندی برای شان حایز اهمیت است.
از دیگر نکاتی که در غذای این مرز و بوم به چشم می خورد، استفاده زیاد از ادویه است، به طوری که به سختی می توان غذا یا خوراکی در تایلند پیدا کرد که غرق در فلفل نباشد! تایلندی ها همچنین علاوه بر استفاده زیاد از فلفل، در بیشتر غذاهای شان از ماهی، میگو، صدف و خرچنگ استفاده می کنند و علاقه زیادی به خوراکی های دریایی دارند.
آن ها اعتقاد دارند که باید در یک غذا طعم های مختلفی مثل شوری، ترشی، شیرینی و تندی احساس شود به همین دلیل از روش های پخت گوناگون و ادویه های طبیعی بهره می جویند تا به هدف شان برسند. با همه این ها شاید به نظر برسد که با غذاهایی مملو از طعم های مختلف و نچسب رو به رو هستید، اما باید بدانید که یکی از خوشمزه ترین غذاهای ممکن را در کشور تایلند می توان یافت.

تاریخچه شهر بانکوک

تاریخچه شهر بانکوک در سرزمین سیام (کشورتایلند) به اوایل قرن پانزدهم و دوره پادشاهی آیوتایا (Ayutthaya Kingdom) بر می گردد؛ زمانی که روستای کوچکی در غرب رودخانه چائو فرایا به وجود آمد. از آن جا که این روستا در نقطه ای استراتژیک و در نزدیکی دهانه رودخانه قرار داشت، به مرور بر اهمیت و گسترش آن افزوده شد، به گونه ای که به عنوان گمرکی مهم در کنار پایتخت پادشاهی آیوتایا مورد استفاده قرار گرفت. این روستا که تنبوری نام گرفته بود (Thonburi)، در دو سوی رودخانه مجهز به چندین برج و بارو بود که از قایق ها عوارض دریافت می کرد و البته امنیت منطقه را هم تامین می کرد. با گذر زمان و افزایش مبادلات دریایی در قرن پانزدهم، بر اهمیت تنبوری نیز افزوده شد.
در سال ۱۷۶۷ میلادی، با سقوط پادشاهی ۴۰۰ ساله آیوتایا و شکست آن ها به دست امپراتوری برمه (Burmese Empire)، جنگجویی به نام تکسین فرصت آن را پیدا کرد تا پادشاهی جدیدی به نام تنبوری پایه گذاری کند. پایتخت وقت که در طی جنگ دچار آسیب های فراوانی شده بود باعث شد تا شاه تکسین به جای پایتخت آیوتایا، تنبوری را که درست آن سوی رودخانه قرار داشت، به عنوان پایتخت خود برگزیند. البته پادشاهی تنبوری دوامی نداشت و کمتر از ۲۰ سال بعد به دست شاه رامای اول، برای همیشه از هم پاشید. شاه راما، موسس امپراتوری راتانوکوسین (Rattanakosin) نیز پایتخت را از تنبوری به ساحل جزیره راتانوکوسین در شرق رودخانه چائوفرایا انتقال داد. امروزه هردوی این بخش ها در دو سوی رودخانه جزو بانکوک محسوب می شوند و در واقع همان طور که دیدید هر یک از بخش ها، در طی تاریخی پایتخت یک امپراتوری بوده اند.
همان طور که گفته شد، قرارگیری بانکوک در نقطه ای استراتژیک و دریایی باعث شد تا بتواند مبادلات جهانی بسیاری با سرزمین های مختلف داشته باشد. از اوایل تا اواسط قرن نوزدهم، تجارت پر رونقی میان تایلندی ها، چینی ها و البته تاجران غربی وجود داشت و به این ترتیب مدرنیته به سرعت پا به سیام گذاشت. بانکوک نیز که پایتخت بود، در راس این توجه و مدرنیزاسیون قرار گرفت. در طی حکومت شاه رامای چهارم و پنجم (اواسط قرن نوزده تا اوایل قرن بیست) بود که دستاوردهایی چون موتور بخار، دستگاه چاپ، خطوط ریلی و زیرساخت های آب و برق، آموزش عالی و خدمات پزشکی به بانکوک راه پیدا کردند. البته برای بانکوک روزگار همیشه بر وفق مراد نبود و در طی جنگ جهانی دوم بود که به تصرف ژاپنی ها درآمد و بارها هدف حملات هوایی قرار گرفت. با این حال پس از جنگ با کمک ها و سرمایه گذاری های ایالت متحده، بانکوک توانست عقب ماندگی خود را جبران و به سرعت پیشرفت کند. همچنین در همین دوران بود که بانکوک مورد توجه سربازان و ارتشی های آمریکایی قرار گرفت و صنعت گردشگری آن بیش از پیش رونق یافت. البته بعدها و در سال ۱۹۷۳ پس از پایان جنگ ویتنام و خروج آمریکایی ها از ویتنام، حضور آمریکایی ها در تجارت با این کشور کمرنگ شد و این ژاپنی ها بودند که جای آن ها را در تجارت با بانکوک گرفتند.
در طی سال های بعد بانکوک، با مسایل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرد که افزایش ناگهانی رشد جمعیت و پدیدار شدن ترافیک بی سابقه از آن جمله بود. در هر حال بانکوک با تمام این مسایل کنار آمد و در طی زمان توانست به پایتخت قدرتمند و امروزی تایلند بدل شود