دانستنی های سفر به ترابزون ترکیه

ترابزون یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای ترکیه است که در شمال شرقی این کشور قرار دارد. این سرزمین زیبا در کنار دریای سیاه امتداد یافته و بسیار دیدنی است؛ طبیعت فوق العاده، بنادر معروف و امکانات رفاهی خوب باعث شده اند که ترابزون طرفداران بسیاری داشته باشد.

این دیار از دیرباز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و بندرهای تجاری متعددش برای سران کشور مهم بوده است و حالا چند سالیست که به صنعت گردشگری ترابزون هم توجه کرده اند. در این شهر اقامتگاه ها و رستوران های گوناگونی وجود دارند که سفر شما را لذتبخش تر می کنند. سفر به ترابزون در میان ایرانیان نیز محبوبیت زیادی یافته زیرا هزینه چندان زیادی در بر نخواهد داشت. شما می توانید، هم با استفاده از تورهای گردشگری و هم به صورت جداگانه به این دیار بروید و تماشاگر جاذبه های دیدنی آن باشید.

در این مطلب قصد داریم که بیشتر در رابطه با ترابزون بگوییم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم که بدون شک در سفر به این شهر به کارتان خواهد آمد. پیش از سفرهای خارجی خوب است کمی با مقصد آشنا باشید تا بتوانید بهتر از امکانات آن استفاده کنید؛ برای مثال بهترین جاذبه های دیدنی شهر چه جاهایی هستند؟ اگر حادثه ناگواری رخ دهد باید چه عکس العملی داشته باشیم؟ و مسایلی از این دست.

معرفی ترابزون | این شهر را بیشتر بشناسید

ترابزون یکی از کهن ترین و زیباترین شهرهای ترکیه به شمار می آید که پیشینه آن به قرن هشتم پیش از میلاد باز می گردد. بندرهای ترابزون از شلوغ ترین و پررونق ترین بنادر در سراسر ترکیه هستند و به همین خاطر اغلب مسافران خارجی این شهر را تاجران تشکیل می دهند.

ترابزون با نام های ترابوزان یا طرابوزان نیز شناخته می شود. کلمه ترابزون به معنای "جدول" است و ریشه ای یونانی دارد. واژه ترابزون در کتاب های تاریخی کشورهای گوناگون به وفور ذکر شده و آن را با نام های دیگری نیز خوانده اند، بنابراین ممکن است در کتاب های قدیمی، ترابزون را با نام های تربیزود (Trebizond)، تراپزوند (Trapezund) و تریبزوند (Tribisonde) و یا ترپزوس (Trapezus) نیز مشاهده کنید.

تا سخن از ترابزون به میان می آید اغلب به یاد ساحل ها و مناظر دریای سیاه می افتند؛ اما در این خطه از ترکیه جاذبه های دیدنی بسیاری نیز وجود دارد که دلیلی برای سفری گردشگری را مهیا کنند. بازدید از جاذبه های گوناگون ترابزون می تواند شما را با پیشینه ترکیه و نقش ساکنان این شهر در اقتصاد کشور، آشنا کند.

یکی از نکته های جالب در رابطه با سفر به ترابزون این است که مردمانی بسیار مهربان و میهمان نواز دارد. بومیان ترابزون سفر به شهرشان را برای تان شیرین و به یادماندنی می کنند. اگر خوش شانس باشید می توانید با آن ها به تماشای صید ماهی بروید یا از بازارچه های محلی خرید کنید. 

در ادامه بیشتر با جاذبه های شهر و دانستنی های آن آشنا می شویم، همچنان همراه مان باشید.

اگر می خواهید بیشتر با ترابزون و نحوه سفر به این شهر از طریق زمینی و هوایی، هزینه های سفر، امنیت این شهر و ... آشنا شوید، خواندن مطلب زیر را به هیچ وجه از دست ندهید.

معرفی برخی جاذبه های معروف ترابزون

در ادامه با برخی از معروف ترین جاذبه های توریستی ترابزون به صورت اجمالی آشنا می شویم:

دریاچه اوزون گل | Uzungöl: یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی شهر ترابزون، دریاچه زیبای اوزون گل است که در جنوب این شهر و در ناحیه چایکارا قرار دارد. این دریاچه محیطی را فراهم آورده تا گردشگران بتوانند چند ساعتی را در دامان طبیعت و در آب و هوایی بسیار خوب سپری کنند. اگر شما هم راهی ترابزون می شوید تا از طبیعت جذاب آن استفاده کنید، دریاچه اوزون گل را فراموش نکنید.

موزه و کلیسای ایا صوفیه | Hagia Sophia: ایا صوفیه یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی ترابزون است. این مکان در ابتدا یک کلیسا بود؛ اما در سال ۱۵۸۴ میلادی به مسجد تغییر کاربری داد.

موزه ترابزون | Trabzon Museum: بازدید از موزه ترابزون نیز تفریحی به یادماندنی است. این موزه در زمینه باستان شناسی و قوم نگاری فعالیت می کند. اگر از این مکان دیدن کنید بیشتر با بُعد تاریخی این سرزمین آشنا خواهید شد.

خانه آتاتورک | Atatürk pavilion: آتاتورک بنیان گذار جمهوری ترکیه است و برای مردمان این سرزمین اهمیت زیادی دارد. اغلب خانه های او در سراسر ترکیه به موزه تبدیل شده اند که یکی از آن ها نیز در ترابزون قرار گرفته و عموم مردم می توانند از آن دیدن کنند.

دیوارهای ترابزون | Walls of Trabzon: ترابوزان نام یک دژ بزرگ در ترابزون است. دیوارهای این دژ با نام دیوار ترابزون معروف شده اند و از جالب ترین دیدنی های شهر هستند.

دانستنی های سفر به ترابزون

دانستن اطلاعاتی که در این بخش ارایه می دهیم شما را در هنگام سفر به ترابزون یاری می کند. اطلاعاتی مانند میزان اختلاف ساعت، پول رایج مردم و...

زبان مردم: ترکی استانبولی

پول رایج: لیر. ۱ لیر ترکیه (معادل ۱,۷۴۹ تومان)

اختلاف ساعت با تهران: ۲۰ دقیقه عقب تر از ترکیه در نیمه دوم

جمعیت: بیش از ۲۴۰۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ میلادی

سوغات: پوشاک، فرش، صنایع دستی، ظرف و ...

وضعیت اقتصادی: ترابزون نقش مهمی در اقتصاد ترکیه دارد. در سال ۱۹۲۰ میلادی، بریتانیا این شهر را به عنوان مهم ترین بندر در سراسر دریای سیاه معرفی کرد. این شهر از مهم ترین صادرکننده های تنباکو، فندق، ابریشم، پشم و نقره در دنیاست. همچنین در این شهر طیور نیز پرورش داده می شوند و چندین معدن مس، نقره، روی، آهن و منگنز نیز در آن وجود دارند که تامین کننده مواد اولیه این دیار هستند.

وضعیت بهداشت: ترابزون از نظر بهداشتی وضعیت نسبتا خوبی دارد. بیمارستان های متعددی در این شهر فعال هستند که خدمات مناسبی را ارایه می دهند. اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، در صورت وقوع حادثه نیز با مشکلی رو به رو نخواهید شد.

وضعیت ادامه تحصیل: مردمان ترابزون از نظر سطح سواد و تحصیل نیز وضعیت خوبی دارند. چندین دانشگاه معتبر در این شهر به چشم می خورند که پذیرای دانشجویان خارجی نیز هستند.

بهترین فصل سفر به ترابزون

همان طور که می دانید شهر ترابزون در حاشیه دریای سیاه قرار گرفته و بنابراین انتظار آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب را می توانید داشته باشید. در کل بسته به آن که از سفر به شهر ترابزون چه قصدی دارید و یا در چه شرایطی احساس راحتی می کنید، بهترین فصل سفر برای شما می تواند متفاوت باشد.

بهار: متوسط دما در این زمان در شهر ترابزون حدود ۱۴ درجه سانتیگراد است. در ماه اردیبهشت متوسط دما کمی بیشتر می شود و تا ۱۹ درجه سانتیگراد هم می رسد. شب های اردیبهشتی دمای کمتری دارند و حدود ۱۳ درجه هستند. در ماه اردیبهشت خبری از باران نیست و می توانید انتظار آب و هوای گرم و دلپذیری را داشته باشید. البته ترابزون در ماه خرداد گرمای بیشتری را تجربه می کند و خنکی بهارانه خود را از دست می دهد. 

تابستان: همان طور که انتظار می رود دمای روزهای تابستانی ترابزون بیش از سایر اوقات است؛ اما باز هم هوا چندان گرم نیست و متوسط دما حول و حوش ۲۶ درجه سانتیگراد است و ترابزون هنوز هم می تواند مقصد تابستانه خوشایندی باشد. البته در طی روزهای تابستان رطوبت هوای شهر افزایش می یابد و ممکن است قدری آزاردهنده باشد. در مجموع تابستان های ترابزون برای تفریحات آبی و دریایی بسیار مناسب هستند.

پاییز: بیشترین بارندگی شهر ترابزون در همین فصل صورت می گیرد و دمای هوا در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است.

زمستان: سردترین روزهای سال در شهر ترابزون در همین فصل رخ می دهد، روزهایی با بارندگی زیاد برف و باران و دمایی در حدود ۵ درجه سانتیگراد در انتظار شماست.

بنابراین بهترین فصل سفر به ترابزون را می توان ماه های ابتدایی بهار و پاییز دانست.

فرودگاه های ترابزون

در شهر ترابزون تنها یک فرودگاه وجود دارد که فرودگاه ترابزون (Trabzon Airport) نام دارد. از این مرکز، هم پروازهای خارجی انجام می شود و هم داخلی اما اغلب پروازهای آن داخلی است به همین خاطر لقب فرودگاه بین المللی را ندارد.

فرودگاه ترابزون در سال ۱۹۵۷ میلادی افتتاح شد و تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعت گردشگری شهر داشت. بنابر آخرین آمار که مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی ست، ۱,۵۹۶,۹۰۵ مسافر از این فرودگاه در یک سال استفاده کردند که از این تعداد ۹۵ درصد پروازشان داخلی بود. بد نیست بدانید که باند فرودگاهی این مرکز ۲۶۴۰ متر طول دارد و سنگفرش است. 

آدرس: ترکیه، ترابزون، مرکز منطقه اورتاهیسر، فرودگاه ترابزون

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد غذایی اولیه در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.

به دلیل استفاده زیاد از سبزی ها و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پر کاربرد در آشپزی ترکیه گوشت، سبزی و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورشت مصرف نان نیز در این کشور بالا است.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه است و موادی سالم، مغذی و خوشمزه ای دارد که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می شوند. سبزی ها، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه و شیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه، نان ذرت و نان حلقه ای نیز یکی از اجزای اصلی این وعده غذایی به شمار می روند. در روزهای یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه می شود و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند.

کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها، بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می شود.

تاریخچه ترابزون

شهر ترابزون یکی از کهن ترین منطقه های ترکیه است. به دلیل طویل بودن پیشینه تاریخ این دیار آن را به قسمت های مختلفی تقسیم کرده و به بررسی آن ها می پردازیم.

*عصر آهن و کلاسیک 

بدون شک پیشینه ترابزون به پیش از میلاد باز می گردد، آثاری از این دیار به دست آمده اند که این نظریه را اثبات می کنند. با ورود تاجران به ترابزون، این شهر رونق بسیار پیدا کرد. سکه های نقره زیادی در ترابزون یافت شده که مربوط به پادشاهان گذشته این مرز و بوم هستند. در سال ۲۵۸ میلادی گوت ها ترابزون امروزی را تحت تصرف خود در آوردند. گوت ها یکی از قبیله های ژرمن شرقی بودند.

*امپراتوری روم شرقی

پس از جنگ هایی که در سال ۲۵۸ در گرفت، شهر ویران شد. سران شهر شروع به دوباره سازی این دیار کردند اما ساخت یک شهر زمان زیادی می طلبید. کتیبه هایی در دست است که چگونگی بازسازی ترابزون را در این دوران روایت می کنند. وضعیت ترابزون به همین منوال بود تا این که ژوستینین یکم (Justinian) پادشاهی یونان را به دست گرفت و شروع به کشور گشایی کرد. پس از مدت کوتاهی ترابزون به پایگاه نظامی او تبدیل شد. گنجینه هایی یافت شده اند که تصویر ژوستینین را نشان می دهند.

*امپراتوری ترابوزان

امپراتوری ترابوزان دودمانی بودند که از قرن ۱۳ تا ۱۵ میلادی بر آناتولی (ترکیه آسیایی کنونی) حکمرانی می کردند. پادشاهان این امپراتوری به آندرونیکوس یکم (Andronikos I) حمله کردند. آندرونیکوس یکم یکی از پادشاهان روم بود. چونین شد که ترابزون به دست امپراتوران ترابوزان افتاد. از این به بعد شهر آرام آرام رو به پیشرفت می گذارد و تجار خارجی از اروپا و آسیا به سویش می آیند. 

گفتنی است که رومیان در بین سال های ۱۲۰۲-۱۲۰۴ میلادی به دلیل جنگ های صلیبی چهارم ضعیف شده بود. این جنگ به درخواست پاپ اینوسنت سوم (Innocentus III) برای بازپس گیری اورشلیم رخ داد. همین جنگ بود که امپراتوری روم را آن قدر ضعیف کرد که آرام آرام رو به زوال رفت.

بد نیست بدانید که در سال ۱۰۷۱ میلادی در نبرد ملازگرد امپراتوری روم از سلجوقیان شکست خورد و مدتی هم آناتولی تحت تسلط این سلسله بود.

*امپراتوری عثمانی

آخرین پادشاه ترابوزان در برابر سلطان محمد فاتح، حاکم عثمانی شکست خورد. در سال ۱۴۶۱ میلادی ترابوزان به کل از بین رفت و این شهر نیز به دست عثمانی ها افتاد. عثمانی ها دین اسلام را در این دیار رواج دادند و شرایط طوری شد که اغلب مسیحیان طی چند سال، مسلمان شده بودند. در این زمان ترابزون به شهری ثروتمند تبدیل شد و از مهم ترین بندرهای منطقه به حساب می آمد.

از دیگر تغییراتی که عثمانی ها در این شهر ایجاد کردند، میزان جمعیت بود. به دلیل این که دین رسمی آن ها اسلام بود و ادیان دیگری در ترابزون وجود داشتند، تعدادی از پیروان این دین ها، شروع به مهاجرت به سرزمین های دیگر کردند و جمعیت شهر کم شد.

*ترابزون مدرن

یکی از مهم ترین رخدادهای تاریخی در سراسر شهرهای ترکیه، جنگ استقلال این کشور بود. در این جنگ ملی گرایان ترک علیه عثمانی ها شوریدند و توانستند استقلال کشورشان را به دست آورند. در سال ۱۹۲۳ میلادی جمهوری ترکیه تشکیل شد و کمال آتاتوری ریاست جمهوری این کشور را به دست آورد. حالا ترابزون هم گوشه ای از این جمهوری است.