توصيه هاي سفر با قطار | لذت سفر کردن راحت و ایمن با قطار

سفر با قطار براي بعضي ها جنبه راحتي دارد، براي برخي ديگر صرفه جويي در زمان و براي عده اي هم نوستالژي و حس خوبي از جنس مرور خاطرات! شايد بتواند گفت سفر با قطار هنوز هم براي خيلي از ما حتي از پرواز هم با آن هيجانش هم لذت بخش تر است. شايد يکي از دلايل آن خاطرات کودکي ما باشد، شايد مسيرهاي زيبايي که در کشور ما براي عبور با قطار وجود دارد و يا شايد هم راحتي که ميتواند در سفر با قطار به نسبت سفر با اتوبوس و يا خودرو شخصي تجربه کرد.

معرفي انواع قطارها

قطار ها داراي انواع مختلفي هستند به کمک فناوري هاي روز نوآوري هاي عظيمي در اين صنعت رخ داده است. برخي از قطارها داراي فناوري مگلو يا شناوري مغناطيسي هستند که در اين نوع قطار ها حرکت با کمک نيروي مغناطيسي فراهم مي شود. قطارهاي برقي سريع ترين نوع قطار ها هستند که از طريق ريل و يا کابل هاي هوايي تامين نيرو مي شوند و فناوري مونوريل يکي از جالب ترين انواع آن است که تک ريلي است و کمي بالاتر از زمين شناور است! قطار هاي ديزلي نيز از انواع قديمي تر و کهن قطارها هستند که براي مثال در خيابان هاي آمريکا و نيويورک به جابجايي مسافران مشغول بودند.
قبل از سفر
سبک سفر کنيد تا بتوانيد چمدان خود را به راحتي جابجا کنيد. باربرها در همه جا هم حاضر نيستند. حتي در برخي کشورها مانند ايتاليا شما بايد براي استفاده از اين سرويس، آن را از قبل رزرو کنيد. به علاوه هميشه سعي کنيد تا برنامه سفر خود را با در نظر گرفتن مقوله ايمني بچينيد. در صورت امکان از تغيير قطار خود در نيمه شب خودداري کنيد، به ويژه اگر توقف هاي آنها طولاني است.
تا جايي که ممکن است از قبل در مورد ايستگاه هاي قطاري که مي خواهيد از آنها استفاده کنيد، تحقيق کنيد تا دريابيد که آيا از نظر موضوعاتي چون کيف قاپ ها، تأخير قطارها يا مشکلات ديگر سابقه بدي دارند يا خير. در ضمن يادتان نرود که براي چمدان هاي خود قفل تهيه کرده و اگر قرار است به سفر درازي برويد، تسمه هايي تهيه کنيد تا چمدان خود را به قسمت بالايي آن متصل کرده و امکان دزديده شدن آن را کاهش دهيد. خريد يک کيف کمري و استفاده از آن براي نگهداري پول، بليط، پاسپورت و کارت اعتباري هم راه خوبي به نظر مي رسد.
امنيت بيشتر
کافيست نگاهي به آمارهايي که در خصوص خطرات موجود در جاده ست بيندايم تا ببينيم سفر بر روي ريل ها چقدر امن تر است! حتي با وجود ناوگان فرسوده قطارهاي ايران، حتي با وجود مشکلات و تصادفاتي که اين چند ساله در سيستم ريلي کشور اتفاق افتاده باز هم آمار کشته و زخمي هاي جاده هاي ما با هيچ چيزي قابل مقايسه نيست. سفر با قطار هميشه به عنوان يکي از راه هاي امن تردد در جاهاي مختلف دنياي بوده و هست. مخصوصا با مکانيزه شدن و رديابي لحظه اي قطارها توسط سيستم هاي کنترل کننده، اين امنيت روز به روز بيشتر هم ميشود.
حتما کمي غذا همراه ببريد
سعي کنيد تا جايي که امکان دارد براي سفرهاي طولاني خود با قطار، غذاي خانگي همراه ببريد، زيرا در بيشتر موارد ثابت شده است که غذاي بوفه و رستوران هاي داخل قطار از کيفيت مناسبي برخوردار نيستند. پس براي داشتن سفري سلامت و بي دردسر، غذايي که بتوانيد آن را مدت طولاني در قطار با خود داشته باشيد طبخ کنيد و همراه ببريد.
 

  • دستمال مرطوب و دستمال توالت رو فراموش نکنيد
  • به قطارها براي داشتن دستمال توالت يا صابون اعتماد نکنيد. اين چند تا اقلام رو هميشه توي سفر با خودتون داشته باشيد.
  • وسايل شخصي رو نزديک خودتون نگه داريد.
  • يک کيف کوچک رو براي نگه داشتن مدارک و وسايل مهم مثل موبايل، کيف پول، مدارک شخصي و… به همراه بياريد و اون رو همه جا با خودتون ببريد. کوله پشتي و ساک هاي بزرگتر رو نميشه همه جا برد، اما براي اطمينان ميتونيد اونها رو با يه قفل به ميله هاي محفظه ي نگهدارنده وصل کنيد.

توصيه بهداشتي در قطار

  • گرفتن هر نوع مواد خوراکي از افراد ناشناس سلامت شما را تهديد مي کند.
  • براي حفظ سلامت خود و خانواده ،هميشه درسفر از غذاهاي سبک،سالم و بهداشتي استفاده کنيد.
  • محيط قطار مانندخانه شماست،در حفظ نظافت و پاکيزگي آن نشانه اي از ايمان شما مي باشد کوشا باشيد.
  • به منظور رعايت بهداشت و جلوگيري از انتشار آلودگي از رها کردن شيلنگ در کف دستشويي خودداري نماييد و حتما دستهاي خود را به خوبي با آب صابون بشوئيد.
  • جعبه کمکهاي اوليه در رستوران قطار قرار دارد، درصورت لزوم مي توانيد از آن استفاده کنيد.
  • به منظور رعايت اصول بهداشت عمومي در کوپه هاي قطار،ضروري است در حين مسافرت ها از تميزترين لباسهاي خود استفاده نموده و از مصرف عطر و اسپري تند و زننده که سبب آزار مي شود خودداري نماييد.

لباس راحت بپوشيد
وقتي تصميم مي گيريد براي سفرتان چه چيزهايي برداريد، لباس هاي راحت بايد در بالاي ليست شما باشد. الان وقت اين نيست که شلوار جين تنگتان يا کفش هاي پاشنه بلند بپوشيد. در عوض بايد گزينه هايي را انتخاب کنيد که در آن ها بيشتر راحت هستيد و با الياف نرم و قابل کشش درست شده اند. براي آقايان و خانم ها از شلوارهاي راحت که قابليت کششي نيز دارند استفاده کنند و بردن دمپايي راحتي نيز براي قدم زدن هاي شبانه در قطار و حمام کردن توصيه مي شود.
لباس پوشيدن لايه به لايه( روي هم) براي کنترل دماي قطار هميشه ايده ي خوبي است که اگر گرم است آن ها را از تن در مي آوريد و اگر سرد است آن ها را مي پوشيد.

در سفر با قطار بار زياد با خود نبريد

در سفر با قطار هر مسافر مي‌تواند با توجه به فضاي در اختيارش هر وسيله‌اي که نياز دارد را ببرد البته به شرطي که ابعادش بيشتر از 75 سانتي متر و وزنش بيشتر از 30 کيلوگرم نباشد. وسايل همراه مسافر هم نبايد خطر يا مشکلي براي بقيه مسافران ايجاد کند يا قطار را به هوا بفرستد! بردن موادمحترقه، آتش‌زا، بيماري‌زا، بدبو، مايعات روغني و لبني، قاچاق، سمي، شکستني و حيوانات اهلي و وحشي به قطار ممنوع است، ولي در عين حال بايد وسايل ضروري مثل لباس گرم همراه داشت. شب‌ها معمولا قطار سرد است

مزاياي سفر با قطار

بيشتر ايستگاه هاي راه آهن در مرکز شهر ها قرار دارند. بنابر اين مي توانيد در پرداخت هزينه هاي رفت و آمد صرفه جويي کنيد.
شما در سفر با قطار محدوديت حمل بار نداريد و مجبور نيستيد هزينه اي براي بار اضافي پرداخت کنيد. پس مي توانيد با خيال راحت همه وسايل کودکتان را همراه تان ببريد.
کنترل کودکان و راست و ريس کردن کار هاي نوزادان در قطار آسان تر از هواپيما است.
شما در قطار به راحتي مي توانيد با کودکتان و ساير اعضاي خانواده صحبت کنيد، برايش کتاب بخوانيد، با او فيلم ببينيد و يا در راهروي واگن ها با او قدم بزنيد.
اگر بخواهيد هواپيما و قطار را از لحاظ موقعيت مکاني با هم مقليسه کنيد باز هم به اين نتيجه مي رسيد که قطار وسيله ي مناسب تري براي سفرتان مي تواند باشد. لازم است اين نکته را در نظر بگيريد که فرودگاه ها خارج از شهر قرار دارند و ما علاوه بر اينکه بايد دو ساعت قبل پرواز، در فرودگاه حضور داشته باشيم، بايد مسافت زيادي را در مسير رسيدن به فرودگاه سپري کنيم. اين موضوع، کمي استرس سفرتان را بيشتر مي کند. ايستگاه هاي راه آهن به دليل اينکه در مراکز شهرها قرار دارند، دسترسي به آنها راحت تر است، حال اينکه، تنها نيم ساعت قبل حرکت، حضورتان در ايستگاه الزامي است.