بهترين زمان مسافرت در ايران | مسافرت در فصل هاي مختلف

به طور کلي، بهار و پاييز بهترين زمان براي بازديد از ايران  است اگرچه ممکن است آب و هوا کمي به سمت سرماي زمستان و يا گرماي تابستان سوق پيدا کند.دقيق ترين زمان از اواسط ماه آوريل تا اوايل ماه ژوئن و در اواخر سپتامبر تا اوايل نوامبر است. همچنين مي توانيد هواي جذابي را در طول ژانويه و فوريه در جزاير خليج فارس تجربه کنيد. اين ماه ها بهترين زمان گردشگري هستند.در ماه هاي ديگر سال،در برخي مناطق،براي کساني که با چنين شرايط آب و هوايي گسترده اي آشنا نيستند،هواي بسيار سرد يا خيلي گرم وجود خواهد داشت. اگر مي خواهيد به اسکي برويد بايد زمان سفرتان را بين نوامبر و مارس برنامه ريزي کنيد. کوير نوردي گزينه اول در ايران‌گردي به ميزباني پاييز
کويرها و شهرهاي گرمسير ايران اولين مقصد گردشگري و سفر در فصل پاييز و زمستان هستند. حدود يک‌چهارم کشور ايران را مناطق کويري تشکيل مي‌دهند. اين مناطق در حدفاصل ميان رشته‌کوه‌هاي شمالي يا البرز، رشته مرکزي و کوه‌هاي شرقي قرارگرفته‌اند. معروف‌ترين مناطق کويري در ايران به دسته‌هاي، کوير مرکزي،‌ کوير کوچک،‌ کوير ريگ جن و کوير لوت تقسيم مي‌شوند. مهم‌ترين کويرهاي ايران دشت لوت و دشت کوير است که مساحتي بيش از 360 هزار کيلومترمربع از خاک ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

بهترين زمان سفر به رامسر

بدون ترديد رامسر يکي از زيباترين شهرهاي گردشگري استان مازندران و شمال کشور است و به همين دليل عروس شهرهاي ايران لقب گرفته است. شهرستان رامسر با جاذبه‌هاي متنوع خود مانند روستاي جواهرده (که به راستي شايسته چنين نامي است و نگين مازندران هم لقب گرفته است)، جنگل دالخاني، يکي از زيباترين جنگل‌هاي ايران، و از همه مهم‌تر مجموعه تفريحي شهر سبز رامسر يا همان تله‌کابين رامسر که مجموعه‌اي از تفريحات جذاب و هيجان‌انگيز در آن ارائه مي‌شود، هر فرد سخت‌پسندي را که براي سفر به اين شهر وسوسه مي‌کند  

زيباترين مناطق گردشگري ايران براي سفرهاي نوروزي

سفرهاي نوروزي و داشتن تعطيلات چند روزه يکي از دغدغه هاي مردم در ايام عيد است.اما بالا بودن هزينه اسکان و گردش در مناطق مختلف شهرها کمي قابل تامل مي باشد.نکته قابل توجه انتخاب شهري است که علاوه بر مکانهاي ديدني و گردشگري به ياد ماندني ، هزينه سفر نيزمقرون به صرفه باشد.مناطق گردشگري ايران
کشوري مثل ايران که داراي تمدن و فرهنگ چشمگيري است، شهرهاي کوچک و بزرگ بسياري دارد که در آن ها شاهد جاذبه هاي گردشگري هستيد. هر کدام از اين شهرها سوغاتي و صنايع دستي مخصوص به خود را دارد. نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که از بين اين شهرها کدام يک در اين ايام کمترين هزينه را براي مسافر رقم مي زند و به عنوان شهر ارزان مي توان از آن اسم برد. براي سفر در تابستان گزينه هاي بي شماري پيش روي شماست. مي توانيد در مسير تهران، کاشان، اصفهان و شيراز سفر کنيد. در مسير هنر و تمدن که ده ها جاذبه ي گردشگري نصف جهان و شيراز را به شما مي دهد. مي توانيد راهي مشهد مقدس شويد و در طول مسير از غار نمکي گرمسار، دروازه هاي گرمسار، دروازه ي ارگ سمنان، مسجد تاريخانه، چشمه علي و تپه ي حصار دامغان، جنگل ابر شاهرود، آرامگاه عطار و مسجد جامع در نيشابور بازديد کنيد و در مشهد هم پس از زيارت حرم، تماشاي کلات نادري، آرامگاه نادرشاه افشار، زندان هارون الرشيد و… را از دست ندهيد.

چند مورد از بهترين مکان ها براي سفر داخلي در پاييز

شايد الان فکر کنيد که مي‌خواهيم بگوييم فقط بايد به يک نوع از اکوسيستم طبيعت سفر کنيد. فقط دريا؟ فقط کوه؟ خير، در اينجا مقاصد مختلفي را به شما معرفي مي‌کنيم. اين مقاصد مي‌تواند يک شهر باشد يا مي‌تواند تنها يک نقطه بي‌نظير و ديدني در يک شهر باشد. انتخاب شما به‌عنوان بهترين مکان براي سفر داخلي در پاييز از ميان اين ليست دوست‌داشتني به عهده شماست.

يکي از بهترين ماه‌هاي سال براي سفر به دور ايران، ارديبهشت ماه مي‌باشد

  • شيراز: از جاذبه‌هاي گردشگري آن مي‌توان امامزاده شاه‌چراغ، حافظيه، سعديه، ارگ کريمخان، قلعه کريم‌خاني، دروازه قرآن، بازار وکيل، حمام وکيل، مسجد وکيل، خانه زينت الملوک، مسجد نصيرالملک، نارنجستان قوام، باغ‌هاي شيراز و بسياري ديگر نام برد.
  • آبشار ورزان از ييلاقات تالش: علت انتخاب اين منطقه براي سفر، شکوفه زدن شقايق‌ها در فصل بهار، پرآب‌تر بودن آبشار در اين فصل و صخرهاي ديدني مي‌باشد.
  • سرعين: داراي مناطق طبيعي بکر و زيبا و چشمه‌هاي آب گرم است.
  • دشت درياسر: علت انتخاب اين دشت، دشتي پر از گل‌هاي زرد رنگي درميان چمن‌هاي سبز به همراه ده چشمه مي‌باشد.
  • خوانسار: در خوانسار از پوشش گياهي متنوع و لاله هاي‌واژگون لذت ببريد.
  • درياچه مارميشو: در درياچه مارميشو به ديدن درختان بيد، زالزالک، بلوط،، صنوبر، بنه، گلابي، بادام و ساير درختچه ها دور درياچه مارميشو بپردازيد و به علت قرار گرفتن آن در مسير رودخانه، ماهيگيري نماييد.
  • شهرستان محلات: در دهکده گل مي‌توانيد انواع کاکتوس‌ها، گل و گياهان خانگي و گياهان زينتي را تهيه کنيد و غار نوردي نماييد.

از اواسط ارديبهشت تا اواسط مهر مي‌توانيد براي فرار از گرماي هوا به کردستان سفر کنيد. کردستان تاريخي طولاني و طبيعتي منحصربه‌فرد دارد که مي‌‌تواند همه جور سليقه‌اي را راضي نگه دارد. اگر بخواهيد جاهاي تاريخي را ببينند مي‌توانيد در سفرتان به کردستان در سنندج اقامت کرده و از عمارت تاريخي آصف (خانه کرد) که موزه مردم‌شناسي هم هست ديدن کنند.  همچنين عمارت مشيرديوان و حمام خان از آن ديدني‌هايي هستند که نبايد از دست بدهيد.
اگر هم اهل طبيعت‌گردي هستيد در سفر تابستاني به کردستان حتما از چشمه آب معدني باباگرگر ديدن کنيد. رنگ آب اين چشمه به خاطر املاح معدني آن به رنگ سرخ مايل است. کوه آبيدر هم از کوه‌هاي ديدني سنندج است که به خاطر سينماي روبازش به يکي از جاذبه‌هاي تفريحي و گردشگري شهر تبديل شده. اگر در مريوان اقامت داشته باشيد، درياچه زريوار، دشت بيلو، منطقه تفريحي قمچيان از جاذبه‌هاي طبيعي اين شهر هستند.
ييلاق و قشلاق همواره در ميان اقوام ايراني و علي‌الخصوص دامداران رايج بوده و اين فرهنگ همچنان در ميان خانواده‌ها حفظ شده است. البته زندگي شهري و ايجاد مشاغل دولتي باعث شده که اغلب ما ديگر نتوانيم زمان تابستان در شهرهاي سردسير و در زمستان در شهرهاي گرمسير زندگي کنيم و به ناچار در يکجا اقامت گزيده و مسافرت تنها در ايام تعطيلات انجام مي‌شود. اين امر باعث شده است که در ايران دو مسافرت عمده يعني مسافرت نوروزي و مسافرت تابستاني داشته باشيم. مسافرت‌هاي تابستاني که موضوع بررسي ما در اين جاست با توجه به تعطيلات سه ماهه دانش آموزان و معلمان و دبيران و مديران مدرسه و... علاقه‌مندان بسيار در ميان مردم دارد و اغلب سعي مي‌کنند حتي به مدت چند روز هم که شده در تابستان به مسافرت بروند. مسافرت در تابستان اغلب به مقصد شهرهاي سردسير صورت مي‌گيرد. شهرهايي مانند کرج و اصفهان اغلب مقصد سفر مردمان ساکن جنوب و جنوب غربي ايران هستند و شهرهايي مانند اردبيل، تبريز و شهرهاي شمالي نيز مقصد سفر ساکنان پايتخت و شهرهاي مرکزي و غربي ايران هستند.