کشتی یونانی کیش

 کیش یکی از مقاصد پرطرفدار ایران است و با داشتن جاذبه هایی خاص، می تواند سفری خوش را برای مهمانانش رقم بزند. این جزیره همچون نگینی در میان آب های نیلگون خلیج فارس می درخشد و فرصت های بسیاری برای خوشگذرانی و خلق خاطره های شیرین در خود دارد. سواحل تماشایی تنها گوشه ای از زیبایی های کیش هستند و تفریحات آبی از جمله فعالیت های هیجان انگیز آن به شمار می روند. در کنار جاذبه ها و تفریحات متنوع، وجود انواع هتل ها و امکانات گردشگری نیز یکی از دلایلی است که گردشگران را راهی این جزیره کوچک می کند و آن را به یکی از پرطرفدار ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است.

آشنایی با کشتی یونانی | تماشایی ترین جاذبه کیش

آنچه که به عنوان کشتی یونانی می شناسیم، کشتی به گل نشسته ایست که در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو از حرکت ایستاد و برای همیشه در آب های خلیج فارس ماندگار شد. این کشتی انبوهی از ذخایر نفتی را در خود داشت و دارای ارزش بسیاری بود. خدمه مجبور به ترک کشتی شدند و بار آن نیز تخلیه شد. تلاش های بسیاری برای بیرون کشیدن کشتی از آب انجام دادند اما بعد از گذشت هشتاد روز و تلاشِ بی پایان یدک کش هلندی به نام اورینکو، هیچ نتیجه ای حاصل نشد. در نهایت کشتی همان جا باقی ماند چرا که هزینه سرسام آور برای حفظ آن اصلا مقرون به صرفه نبود. هیچ کس تا به امروز نتوانسته دلیل به گل نشستن این کشتی را کشف کند و این بخش از سرنوشت آن هنوز در هاله ای از ابهام است.
 
بومیان جزیره می گویند که یونانی ها پس از ترکِ کشتی آن را آتش زده و شاهد سوختن آن بوده اند. این روایت می تواند درست باشد چرا که امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی به چشم نمی خورد.
 
امروزه این لاشه به جا مانده از تاریخ، در میان بومی ها به عروس یونانی شهرت یافته و به یکی از دیدنی های جزیره کیش تبدیل شده است. با وجود آن که کشتی یونانی در سکوتی عمیق فرورفته اما گذشته آن حرف های زیادی برای گفتن دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تاریخچه کشتی یونانی

در تاریخ ۹ مارس ۱۹۴۳ (۱۳۲۲ شمسی) بود که کشتی سازی ویلیام همیلتون و شرکا، ساخت یک کشتی باربری به نام امپایر ترومپت یا شیپور امپراتور (Empire Trumpet) را در شهر پورت گلاسگو کشور اسکاتلند آغاز کرد. این کشتی پس از اتمام ساختش در آوریل همان سال، به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا (British Ministry of War Transport) فروخته شد و در اختیار شرکت کشتی بخار لاریناگا (Larrinaga Steam Ship Co) قرار گرفت. این وسیله تنها ۲ سال متعلق به این شرکت بود و در سال ۱۹۴۵ مالکیت کشتی به شرکت تی اند جی هریسون (T&J Harrison Co) واگذار گردید.
 
از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ این کشتی تحت اجاره دولت آفریقای جنوبی بود تا اینکه در سال ۱۹۴۶ شرکت کشتی بخار شرانت (Charente Steam Ship Co) آن را خریداری کرد. این شرکت نام نچرالیست (Naturalist) را بر روی کشتی گذاشت و تصمیم گرفت مدیریت آن را به صاحب قبلی کشتی یعنی تی اند جی هریسون واگذر کند.
 
در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر (Iranian Lloyd & Co Ltd) کشتی را با نام کوروش ایرانی از آن خود کرد و مدیریتش را بر عهده شرکت بی اشوورث و شرکا (B Ashworth and Co) گذاشت. خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر در سال ۱۹۶۵ این کشتی را خرید و نام همدان (Hamadan) را برای آن انتخاب کرد. آخرین صاحبان کشتی، دو یونانی به نام های پی.جِی فرانگولیس (P.J. Frangoulis) و ای.آی کلیافز (A.I. Cliafas) بودند که در سال ۱۹۶۶ آن را خریدند و نامش را به کوالا اف (Koula F) تغییر دادند. در همان سال نیز این کشتی در راه ایران به یونان به گل نشست و به دلیل آنکه به هنگام غرق شدن در اختیار یونانی ها بود با نام کشتی یونانی معروف شد.
 

چرا این کشتی به گل نشست؟

در مورد علت به گل نشستن کشتی هیچ دلیل قاطعانه ای بیان نشده است اما روایت ها و داستان هایی در مورد آن بر سر زبان هاست که به آن ها اشاره می کنیم:
برخی بر این باورند که به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش، کشتی نتوانسته راه را پیدا کند و به گل نشسته است.
 
به گفته بومیان جزیره، کاپیتان های مست، کشتی را هدایت می کردند و به همین علت از مسیر اصلی خود خارج شدند. کشتی به جای توقف در یکی از بنادر نزدیک کیش به این محل آمده و در گل و لای نزدیک ساحل از حرکت ایستاده است.
در این میان نمی توان از حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان نیز گذشت؛ بسیاری معتقدند که صاحبان کشتی برای گرفتن این حق بیمه به عمد کاری کرده اند که کشتی به این روز دچار شود.
در این میان یک داستان عاشقانه هم از بومیان جزیره شنیده می شود؛ آن ها می گویند که عشق ناخدای کشتی به دختری به نام مریم باعث شد تا کاری کند که کشتی در این منطقه ماندگار شود. مردم پیرزنی ساکت و تنها در جزیره را به عنوان همان مریم قصه معرفی می کنند و این داستان عاشقانه را به او نسبت می دهند.