نکات مهم رانندگي در جاده | نکات ايمني رانندگي | تجربه رانندگی در جاده

به نقل از آمار راهنمايي و رانندگي جاده اي ايران دليل اصلي افزايش تصادفات رانندگي در روزهاي باراني و برفي، کاهش ضريب اصطکاک لاستيک ها با زمين و همچنين کاهش ديد رانندگان است. رعايت نکات مهم در مورد کيفيت لاستيک خودرو و اطمينان از سلامت آن، يکي از اصلي ترين اقدامات رانندگان قبل از تردد در جاده هاي باراني است.در هنگام رانندگي با سرعت بالا، به جهت جلوگيري از بروز هرگونه حادثه و خطري لازم است نکاتي توسط رانندگان و يا سرنشينان خودرو رعايت شود تا هيچگونه آسيبي به سرنشينان وارد نيايد.
قبل از هر کاري,با بررسي تايرها و فشار آنها و همچنين لنت هاي ترمز مطمئن شويد خودروي شما براي يک سواري فوق العاده آماده است. جداي از بدنه ي مسابقه اي اين خودرو,سپرهاي بسيار قوي اين خودرو باعث حداکثر ايمني مي شوند.
ديد کافي و کامل داشتن کليد بسيار مهمي براي جلوگيري از خطرات است و اين موضوع زماني که در زير باران هستيد اهميت چند برابر پيدا مي کند. شما بايد بدانيد کوچک ترين لکه ها که در شرايط معمول چندان به چشم نمي آيند به راحتي و با کوچکترين بارندگي، ديد شما را به شدت کاهش مي دهند و شما بدون اينکه متوجه اين موضوع شويد و با اين تصور که اين کاهش ديد تنها به دليل بارندگي است، با ديد کم و با خطر بالا به رانندگي خود ادامه مي دهيد.
در ترافيک هاي سنگين، بيشتر حواستون به جلو باشه تا بغل. سمت چپ و راست رو با نگاه لحظه اي به آينه ها در نظر داشته باشيد و سعي کنيد هميشه بيشتر حواستون به اتومبيل جلويي باشه .
در گردش ميادين به سمت چپ ( يا هر سمت ديگه اي غير از مسير مستقيم) حتماً راهنما بزنيد و يادتون باشه حق تقدم با اتومبيليه که در ميدان در حال چرخشه و يا زودتر به ميدان رسيده. راهنما در ترافيک هاي سنگين دور ميدان، بسيار ضروري و حياتيه. در گردش به سمت چپ در ترافيک دور ميدان، تا مي تونيد سعي کنيد به ميدان نزديک بشيد. چون هرچه فاصله ي بيشتري از ميدان بگيريد، گردش شما سخت تر و خطرناک تر خواهد بود.

رانندگي در برف و يخ

يک راننده خوب بايد قبل از اينکه با بارش‌هاي شديد برف و باران روبرو شود، تمهيدات لازم را براي ماشين و خودروي خود انجام دهد. شما تمام کار‌هاي از قبل پيش بيني شده را انجام مي‌دهند تا در هنگام برف و يخبندان از بروز سوانح ناگوار جلوگيري کنيد. جداي از کار‌هايي که براي سلامت ماشين خود انجام مي‌دهيد، بايد مهارت لازم براي رانندگي در برف و يخ را هم داشته باشيد. براي دست آوردن چنين مهارت‌هايي با تمرين، رعايت نکات ايمني و به کار بردن تدابير امنيتي مي‌توانيد خود را براي رانندگي در اين شرايط مهيا نماييد. با اين حال، اگر مجبور به رانندگي در اين گونه شرايط آب و هوايي دشوار نيستيد، ترجيحا به سراغ رانندگي در برف و يخ نرويد.

نحوه انتخاب لاستيک در زمستان

يکي از مهم ترين موارد در سفرهاي زمستاني انتخاب لاستيک مناسب است. چون يخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتي در رانندگي مي شود، بنابراين براي ايجاد اصطکاک بيشتر بايد از لاستيک هاي يخ شکن و آج درشت استفاده کرد. با اينکه لاستيک هاي برفي به صورت هاي مختلفي عرضه شده اما همين که به زمين هاي يخبندان برسند مانند لاستيک هاي معمولي عمل مي کنند بنابراين بايد از لاستيک هاي ميخ دار يا زنجير چرخ استفاده کرد.
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست انداز اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است که بايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.

چگونه خودروي خود را در صورت سر خوردن، متوقف کنيم

مهمترين نکته در اين شرايط، حفظ اعتماد به نفس و تسلط کامل بر خود مي باشد. در اين شرايط، به هيچ وجه از ترمز خودرو استفاده ننماييد زيرا استفاده از ترمز بر روي يک جاده ي لغزنده و ضربه زدن به آن، چرخ هاي خودرو را قفل مي کند و باعث سر خوردن و لغزش بيشتر خودرو مي شود. در اين شرايط، بايستي فرمان خودرو را به همان طرفي بچرخانيد که قسمت عقب خودرو سر مي خورد و در آن جهت حرکت کنيد؛ و هر زماني که خودرويتان به حالت مستقيم و عادي درآمد، در جهت دلخواه خود فرمان را بچرخانيد. همچنين بسيار آهسته بر روي پدال ترمز فشار دهيد تا سرعت خودرويتان کاسته شود و يا مي توانيد به آرام روي پدال گاز خودرو فشار داده و به حرکت خود ادامه دهيد.
از هر چيزي که حواستان را پرت مي‌کند دوري کنيد.
امروزه بسياري از کشورها قوانيني درباره ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي وضع کرده‌اند و علت آن نيز چيزي نيست جز اين که استفاده از تلفن همراه در پشت فرمان بسيار افزايش پيدا کرده است. بهتر است بدانيد استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگي مي‌تواند زمان واکنش شما را تا ?? درصد پايين بياورد. البته فقط تلفن نيست که حواس شما را پرت مي‌کند. خوردن و آشاميدن، ور رفتن با ابزارهاي الکترونيکي و حرف زدن با سرنشينان ديگر نيز حواس راننده را به شدت پرت مي‌کند و زمان واکنش را پايين مي‌آورد. هنگام رانندگي هميشه اين توصيه را آويزه گوش‌تان کنيد: چشم‌تان به جاده و دست‌تان به فرمان باشد.
شما بايد بتوانيد شماره خودروها را از فاصله 20 متري بخوانيد، اگر در ديد خود مشکل داريد، حتما بايد در مواقع رانندگي از عينک استفاده کنيد. توصيه مي‌شود‌ رانندگان هميشه در داخل خودرو يک دستگاه کپسول آتش‌نشاني استاندارد به منظور خاموش کردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند. داشتن حس مسئوليت و عدم توجه به منافع شخصي، مهمترين عامل برقراري ايمني و جلوگيري از بروز سوانح دلخراش رانندگي است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌اي ايمن و صحيح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نيز از قوانين تبعيت کنند، مشکلي در رانندگي به وجود نخواهد آمد.

نور چراغ ها را چک کنيد

رانندگي در زمستان و شرايط برفي مي تواند ديد راننده نسبت به شرايط اطراف را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد. اولين کاري که قبل از سفر بايد انجام دهيد اين است که نور چراغ هاي خودرو، چه جلو و چه عقب، را چک کنيد تا مطمئن شويد که هيچ نقصي در آنها وجود ندارد. نور پايين، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را به دقت چک کنيد. همچنين توجه داشته باشيد که شدت زياد نور در شرايط برف سنگين مي تواند بازتابي از نور را در چشم خودتان ايجاد کند و اين برايتان خطرناک خواهد بود. علاوه بر چک کردن چراغ هاي خودرو، وسايلي مانند لباس شبرنگ و چراغ قوه را نيز به همراه خود ببريد.