مناطق دیدنی شیراز

شيراز، شهر ادبيات و باغ‌هاي ايراني است. جاذبه هاي گردشگري شيراز، هر ساله در تمام فصول گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به مسافرت به اين شهر مي‌کشاند. پيش از عازم شدن به سمت شيراز، بهتر است با اماکن تاريخي شيراز و جاهاي ديدني شيراز آشنا شويد تا در طول سفرتان از آن‌ها ديدن کنيد.
 
تخت جمشيد
 
تخت جمشيد يکي از اماکن تاريخي شيراز است که در نزديکي شهرستان مرودشت، در ?? کيلومتري شيراز قرار دارد. اين بنا به دستور داريوش، شاه هخامنشي، بنا شد و کتيبه داريوش بر ديوار جنوني تخت جمشيد، از جاهاي ديدني شيراز است. نام اصلي تخت جمشيد «پارسه» است و اروپاييان به آن «پرسپوليس» مي‌گويند که به معني شهر پارسيان است. قدمت بناي تخت جمشيد به ???? سال پيش مي‌رسد و داستان از بين رفتن اين بنا به دست اسکندر مقدوني،  تخت جمشيد را به يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز تبديل کرده است. سرستون‌ها و ديوارهاي به جام انده از اين بنا، از جاهاي ديدني شيراز است که توريست‌ها را به تخت جمشيد مي‌کشاند.
 
پاسارگاد
 
مجموعه باستاني  پاسارگاد از جاذبه هاي گردشگري و ديدني شيراز و يادگاري از دوره هخامنشي است و در شهرستان پاسارگاد در ??? کيلومتري شمال شهر شيراز قرار دارد. مجموعه پاسارگارد که از جاذبه هاي ديدني شيراز به حساب مي‌آيد، شامل مقبره کوروش، کاخ اختصاصي، باغ پادشاهي، مسجد پاسارگاد، دو کوشک، آرامگاه کمبوجيه، کاخ دروازه، آب‌نماهاي باغ شاهي و کاروانسراي مظفري مي‌شود. دشت پاسارگاد يکي از اماکن تاريخي شيراز است و قدمت آن به دوران پارينه سنگي بازمي‌گردد.
 
ارگ کريم خاني
 
حکومت کريم خان زند بر شيراز، بناهايي از او به يادگار گذاشت که به نام مجموعه زنديه معروف است. ارگ کريم‌خاني يکي از مهم‌ترين جاهاي ديدني شيراز و از بناهايي است که از دوره حکومت خاندان زند در شيراز به جاي مانده است و به يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز تبديل شده است.
ساختمان ارگ کريم خاني شبيه به يک ذوزنقه ناقص است و يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز، مغازه‌هايي است که به شکل سنتي در فضاي بيروني ارگ ايجاد شده‌اند. با وجود آنکه بخشي از نقاشي‌ها و کاشي‌کاري‌هاي ارگ کريم‌خان از بين رفته‌اند، ارگ کريم‌خاني از اماکن تاريخي شيراز و از جاذبه هاي گردشگري شيراز است و هر روزه تعداد زيادي بازديدکننده دارد. حمام ارگ کريم خان نيز يکي از جاهاي ديدني شيراز است که مانند حمام‌هاي سنتي، از خزينه، نورخانه، سربينه و… تشکيل شده است و براي علاقه‌مندان به معماري سنتي، جالب است.
 
بازار وکيل
 
بازار وکيل بخشي از مجموعه تاريخي گردشگري وکيل شيراز و از اماکن تاريخي شيراز است که در دوره زنديه ساخته شده است. بازار وکيل يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است که يادگاري از دوران حکومت خاندان زنديه است. بازار وکيل شيراز يکي از قديمي‌ترين بازارهاي ايران و از جاهاي ديدني شيراز است که دو بخش سنتي و بازار روز دارد. از جاذبه هاي گردشگري شيراز، گشت زدن در بازار وکيل و خريد ادويه‌جات و صنايع دستي همچون خاتم است. حجره‌هاي بازار وکيل، يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است که توجه توريست‌ها را به خود جلب مي‌کند و سوژه عکس آن‌ها مي‌شود. قسمت‌هاي مختلف بازار وکيل، بر اساس کاري که در آن انجام مي‌شده است، نام‌گذاري شده است؛ مثلا بازار بلورفروشان، بازار خياط‌ها، بازار کلاهدوز‌ها، بازار شمشيرگرها و… .
يکي از جاهاي ديدني شيراز، سراي مشير در بازار وکيل است که با حوضچه‌اي بزرگ در وسط حياطش، از توريست‌ها و گردشگران دعوت مي‌کند تا لب حوضچه بنشينند و عرقيجات مخصوص شيراز را ميل کنند.
 
 
 
همچنين در صورتي که ميخواهيد به اين شهر سفر کنيد : ليست قيمت هاي باورنکردني اقامت در هتل ها با تخفيف ويژه جهانگردي ايران را اينجا مشاهده کنيد : 
 
 
حمام وکيل
 
حمام وکيل که در مجموعه وکيل و در مجاورت بازار وکيل بنا شده است، يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است که به خاطر نقوش آهکي حک شده بر سقف و ديواره‌هايش معروف است. حمام وکيل نشان‌دهنده پيشرفت معماري در دوره زنديه است و با تصاوير اساطيري و مذهبي و حماسي، زينت داده شده است. نقوش حک شده بر در و ديواره‌هاي حمام وکيل، يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است که باعث ثبت اين بناي تاريخي در فهرست آثار ملي ايران شده است. اين بنا در دوره پهلوي بازسازي شده است و قسمت ورودي حمام که هشت ضلعي است، در اين دوره به حمام وکيل اضافه شده است. در دوره پهلوي، قسمت ورودي اين حمام به زورخانه تبديل شد و برخي بخش‌هاي حمام وکيل شيراز دچار تغيير گشت. جالب است بدانيد حمام وکيل دو بخش عمومي و خصوصي داشته است که به آن شاه‌نشين گفته مي‌شده است.
حمام وکيل به مدت چند سال تغيير کاربري به رستوران وکيل پيدا کرده بود و يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز در زمينه غذا محسوب مي‌شد.
 
حافظيه
 
آرامگاه شاعر نامدار ايراني، خواجه حافظ شيرازي (لسان الغيب) در شيراز «حافظيه» نام دارد که يکي از جاهاي ديدني شيراز است و در نزديکي دروازه قران واقع شده است. حافظيه در گذشته مجموعه قبرستان  در نزديکي دروازه قرآن بوده است و امروزه تغيير زيادي کرده است، يکي از اماکن تاريخي شيراز است و به يکي از جاهاي ديدني شيراز مشهور شده است. طرح کنوني آرامگاه حافظ را طراح فرانسوي، آندره گدار، به سبک معماري دوره زنديه، انجام داده است.
حافظيه در مناسبت‌هايي مانند سال تحويل، مشاقان زيادي را به خود فرامي‌خواند و مراسم تحويل سال در حافظيه، يکي از جاذبه هاي گردشگري شيراز است. بخش شمالي آرامگاه حافظيه که مقبره حافظ در ان قرار دارد، از نظر نمادشناسي، نماينده دنياي ملکوت است و هشت ستون گنبد بالاي مقبره حافظ، نمادي از هشت در بهشت دانسته مي‌شود. تفال زدن به حافظ از آداب بازديد از مقبره اين شاعر بزرگ است. فروشگاه سنتي حافظيه، از جاهاي ديدني شيراز است.