اقامت در سفر

 شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هر سفر در نظر گرفته شود، انتخاب محل اقامت باشد. امروزه در بیشتر نقاط دنیا، اقامتگاه‌های متنوعی برای میهمانان در نظر گرفته می‌شود، از مسافرخانه‌ها، سوئیت‌ها ویلاها، و هتل‌آپارتمان‌ها گرفته تا هتل‌های 5 ستاره‌ی لوکس.

شرایط اقامت در هتل با اقامت در هتل‌آپارتمان‌ها یا ویلاها تفاوت دارد. اگر بصورت دسته‌جمعی سفر می‌کنید، به دنبال سفری ارزان هستید، و یا اینکه ترجیح می‌دهید در طول سفر هم خودتان به آشپزی بپردازید سوئیت‌ها یا ویلاهای اجاره‌ای برای شما مناسب‌ترند. اما اگر به‌ قصد تفریح  و خوش‌گذرانی سفر می‌کنید و ترجیح می‌دهید بجای آشپزی به گشت‌ وگذار و خرید بپردازید و در پایان روز به استراحتگاه امن و آرام خود بازگردید اقامت در هتل‌ها بهترین گزینه برای شماست.

شايد مهم‌ترين نکته‌اي که بايد در هر سفر در نظر گرفته شود، انتخاب محل اقامت باشد. امروزه در بيشتر نقاط دنيا، اقامتگاه‌هاي متنوعي براي ميهمانان در نظر گرفته مي‌شود، از مسافرخانه‌ها، سوئيت‌ها ويلاها، و هتل‌آپارتمان‌ها گرفته تا هتل‌هاي 5 ستاره‌ي لوکس.
شرايط اقامت در هتل با اقامت در هتل‌آپارتمان‌ها يا ويلاها تفاوت دارد. اگر بصورت دسته‌جمعي سفر مي‌کنيد، به دنبال سفري ارزان هستيد، و يا اينکه ترجيح مي‌دهيد در طول سفر هم خودتان به آشپزي بپردازيد سوئيت‌ها يا ويلاهاي اجاره‌اي براي شما مناسب‌ترند. اما اگر به‌ قصد تفريح  و خوش‌گذراني سفر مي‌کنيد و ترجيح مي‌دهيد بجاي آشپزي به گشت‌ وگذار و خريد بپردازيد و در پايان روز به استراحتگاه امن و آرام خود بازگرديد اقامت در هتل‌ها بهترين گزينه براي شماست.

هاستل چيست

هاستل يک هتل ارزان است! خوابگاه مسافري يا هاستل (Hostel) که مي توان آن را مهمانپذير نيز ناميد نوعي مکان اقامت ارزان قيمت است. معمولاً هر مسافر داراي يک تخت است که در يک اتاق مشترک با تعداد ديگري از ميهمانان قرار گرفته است. معمولاً امکانات بهداشتي (حمام و توالت) و نيز آشپزخانه در بيرون از اتاق ها قرار دارند و بصورت اشتراکي مورد استفاده قرار مي گيرند.

به زمان رسيدن به مقصد تان توجه کنيد

بهتر است در زمان خريد بليط هواپيما، به زمان رسيدن تان به فرودگاه مقصد و همينطور زمان تحويل هتل تان توجه کنيد. اينکه در تاريکي شب به يک شهر يا کشور جديد برسيد آن هم زماني که بدون همسفر و تنها هستيد، مي تواند به دليل بي اطلاعي از شرايط، برايتان سخت باشد. حتي اگر تصميم داريد براي صرفه جويي در هزينه هاي سفرتان با خريد پرواز ارزان تر سفر کنيد و شب به مقصد برسيد، به شما توصيه مي کنيم حتي با خريد بليط با هزينه بيشتر، طوري سفر کنيد که زمان رسيدن تان به مقصد، در طول روز باشد، چون هيچ چيز مهمتر از امنيت تان در سفر نخواهد بود.

ملک هاي اجاره اي تعطيلات

يک آپارتمان در پاريس، يک ويلا در حوزه کارائيب، يک کلبه چوبي در ورمونت… اجاره هاي تعطيلات اقامتگاه هاي مقرون به صرفه و خاصي را در سراسر دنيا عرضه مي کنند. به دليل دارا بودن فضاي بيشتر به نسبت هتل ها، گزينه بهتري براي خانواده ها و گروه هايي هستند که مي خواهند بهترين امکانات را از پول پرداختي خود دريافت کنند. و داشتن آشپزخانه شخصي مي تواند در کاهش هزينه ها کمک شاياني کند.
امکانات بيشماري که از اجاره چنين اقامتگاه هايي به دست مي آيد، مي تواند گروه بسياري را راضي نگه دارد. اگر شما به راحتي استفاده از آشپرخانه- و حتي لباسشويي- در سفر خود اهميت مي دهيد، پس اين گزينه ي ايده آلي براي شما به حساب مي آيد. و اگر که به صورت گروهي يا خانوادگي سفر مي کنيد، بودن همه در کنار هم مي تواند بي نهايت ارزشمند باشد.
اگر سر اينکه چه کسي اتاق اصلي را تصاحب خواهد کرد قرار باشد دعوا و مرافه پيش آيد، از قبل نقشه اتاق ها را تهيه کنيد و همه با هم در مورد اينکه چه کساني کدام اتاق را بر مي دارند، به توافق برسيد. قرارداد شما با صاحب ملک الزام آور است، بنابراين اگر احساس مي کنيد ممکن است برنامه سفر خود را تغيير دهيد، بهتر است در هتل ها دنبال جا و مکان باشيد.

  • فضاي اتاق

چه مدت زماني را برنامه ريزي کرده ايد که در اتاقتان بمانيد؟ آيا فقط براي دوش گرفتن و خواب به اتاقتان مي آييد؟ اگر برنامه ريزي کرده ايد که زمان بيشتري در اتاق بمانيد و يا تعداد افرادي که بايد در اتاق بمانند زياد است، پس به فضاي بيشتري احتياج داريد. اما اگر زمان کمي در اتاق مي گذرانيد،هزينه ي زيادي صرف نکنيد.

  • نوع و اندازه تخت

به چه تعداد تخت و با چه سايزهايي نياز داريد؟ اندازه تخت خواب و راحتي آن زماني که با کودکان در سفر هستيد، اهميت بيشتري دارد. پس قبل از رزرو اطلاعات کاملي در مورد اتاق و تخت هايش بدست آوريد.

  • بررسي قيمت ها به صورت آنلاين

همانطور که مي دانيد قيمت اتاق در هتل، هر روز در حال تغيير و نوسان است. اگر شما تصميم به رزرو و يا تمديد اقامت داريد، بايد از قبل تحقيق کنيد تا ببينيد رزرو براي مدت معين به صرفه است و يا رزرو در همان روز. معمولا نرخ هتل ها در زمان اوج مسافرت و يا تداخل با روزهاي خاص افزايش مي يابد. پس براي اين اقدام بايد هوشمندانه عمل کنيد.

اجاره کوتاه مدت اتاق يک منزل

اگر تمام آنچه از اقامتتان ميخواهيد يک اتاق و تخت خواب گرم و نرم است و يک حمام خوب براي رفع خستگي، بدون شک اجاره کوتاه مدت براي شما يک گزينه ي ارزان و بسيار ايده آل محسوب ميشود. در اين روش شما با استفاده از سايت هاي مانند Homestay.com ميتوانيد در شهري که قصد سفر به آن را داريد يک اتاق در خانه ي يک فرد يا يک خانواده بيابيد و شب را در کنار آن ها باشيد. در اين روش شما اين امکان را هم داريد که با شيوه زندگي مردم آن محل از نزديک آشنا شده و دوست هاي جديد بيابيد. اما اگر اهل معاشرت نيستيد و در عين حال براي اقامت به دنبال مکاني با امکانات و سرويس دهي عالي هستيد، اين گزينه شايد براي شما مناسب نباشد!

اقامت در اماکن مذهبي

اگر از آن آدم هايي هستيد که عاشق بيشتر ديدن و فهميدن اديان و مذاهب هستيد و در عين حال اهل قضاوت و بحث و جدل نيستيد، اقامت در اماکن مذهبي ميتواند براي شما يکي از بهترين و ارزان ترين انتخاب ها باشد. در بسياري از شهر هاي بزرگ، اماکن مذهبي مانند مساجد، کليسا ها و صومعه ها به شما به صورت رايگان يا با هزينه بسيار کم، اتاقي براي اقامت ميدهند. با کمي جستجوي پيش از سفر، ميتوانيد اين مکان ها را در محل مقصد خود بيابيد. قبل از انتخاب اين گزينه حواستان باشد که با اقامت در يک مکان مذهبي، نميتوانيد در نيمه هاي شب مشغول بلند بلند خنديدن و يا رقص و مهماني باشيد!

چادرهاي مسافرتي: اگر قصد داريد که در مقصد چادر بزنيد و مدتي را در چادر بمانيد بايد نکات زيادي را در نظر داشته باشيد. يکي از اين نکات محل خوابيدن است. استفاده از تشک‌هاي سنگين خانگي يا پتوهاي نازک شايد ايد? خوبي نباشد، زيرا ممکن است رطوبت زمين را به مرور عبور دهد. براي خوابيدن مي‌توانيد از تشک‌هاي بادي يا زيراندازهاي فومي استفاده کنيد که معمولاً در باشگاه‌هاي ورزشي کاربرد دارد. در اين گونه سفرها، نوشيدن آب را به دليل دسترسي نداشتن به توالت کنار نگذاريد و براي خودتان يک دستشويي صحرايي در نظر بگيريد. اگر در جاهاي مرطوب يا کنار درياچه‌ها و باتلاق‌ها چادر مي‌زنيد، در خصوص حشرات بسيار هشيار باشيد. جاي خواب شما ممکن است آلوده به انواع حشره‌هايي مثل کک، ساس و شپش باشد. گزيده شدن توسط اين حشره‌ها ممکن است باعث ايجاد سوزش و خارش شود. حشره‌اي مثل ساس مي‌تواند ناقل بيماري‌هاي ديگر هم باشد و گزيده شدن توسط کنه نيز خطرناک است. پشه‌ها هم از حشراتي هستند که ممکن است بيماري‌هايي مثل سالک و مالاريا را منتقل کنند، پس تا حد امکان هنگام خواب از پشه‌بند استفاده کنيد.