جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس شهری زیبا و تاریخی می باشد که پایتخت کشور گرجستان است و به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. در تفلیس پارک های بسیار دیدنی و زیبا وجود دارند و رودخانه از وسط شهر عبور میکند و چشم انداز های کم نظیری در آن بوجود می آورد. در این مطلب سعی شده تعدادی از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی و گردشگری تفلیس معرفی گردد. در سال 2008 میلادی، جشن سالگرد 1550 ساله در شهر تفلیس  برگزار گردید. این بدان معنیست که تاریخچه تفلیس به قرن پنجم میلادی بر می گردد. نام این شهر به زبان گرجی "تیبیلیسی " می باشد که از کلمه "تیبیلی" به معنای گرم (منظور آبگرم تفلیس) استخراج شده است. اما در ایران و کشورهای عربی بیشتر با نام عربی خود یعنی "طفلیس یا تفلیس" شناخته می شود.
 

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

 
جاهای دیدنی تفلیس را از سمبل این شهر شروع کنیم. همانطور که پاریس برج ایفلش را دارد و لندن برج ساعت را، نماد تفلیس هم مجسمه مادر است. بخش جالب ماجرا این است که شما در هر نقطه‌ی تفلیس که بایستید کارتلیس ددا را می‌بینید.

پل صلح تفلیس

 
پل صلح و چشم انداز خیره کننده آن از جاهای دیدنی تفلیس در شب هستند. این پل 150 متری بر روی رود کر قرار گرفته است. چراغ‌هایی که در پل به کار رفته‌اند (6040 لامپ LED!) کمی قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و انعکاس مسحورکننده‌ای روی آب ایجاد می‌کنند. پل صلح با پوسته فولاد و شیشه ساخته شده و یک پل پیاده رو به حساب می‌آید.اگر اهل قدم زدن در شب هستید حتما سری به پل صلح بزنید. به خصوص که در شب‌ها برنامه‌هایی مثل موسیقی کلاسیک و رقص آب در این مکان برگزار می‌شود.
 

مسجد جمعه تفلیس

 
در قرن هجدهم با فتح عربستان میزان تراکم و جمعیت مسلمانان در تفلیس افزایش یافت. با توجه به گفته های پّلاتون لوسِلیانی (Platon Ioseliani) تاریخ نویس گرجی اولین مسجد مسلمانان شیعه در قرن شانزدهم و در مکان یک کلیسای مسیحی که توسط سلطان سلیمان تخریب شده بود، بنا گردید. اما این مسجد در طی پروژه ساخت پل مِتِخی در سال 1950 از بین رفت. علاوه بر این مسجد در تفلیس محل های دیگری برای عبادت مسلمانان مانند مسجد سنی واقع در انتهای باغ گیاه شناسی یافت می شود. مسجدی که در سال های 1723 تا 1753 در زمان امپراطوری عثمانی ساخته شد و در اواسط قرن هفدهم به دستور نادر شاه از بین رفت. مسجد سنی در فواصل بین سال های 1846 تا 1851تحت پروه بازسازی با تیم معماری جووانی اِسکودییِر قرار گرفت اما در اواخر قرن نوزدهم به طور کامل تخریب شد. مسجد جمعه در محل تخریب مسجد سنی احداث گردید. مسجدی بی نظیر با هشت مناره زاویه دار که طراحی فوق العاده اش نظر همگان را حتی از راه های بسیار دور به خود جلب می کند. این مسجد در انتهای باغ گیاه شناسی قرار دارد و می توان از آن به عنوان تنها مسجد فعال مسلمانان در تفلیس نام برد. تنها جای دنیا که در آن مسلمانان شیعه و سنی با هم به عبادت می پردازند. در داخل این مسجد راهنمایان مسلط به زبان انگلیسی شما را در مورد ادیان مختلف راهنمایی می کنند. همه افراد می توانند از مسجد جمعه تفلیس دیدن نمایند. 
 

موزه هنر تفلیس (Art Museum)

 
اگر از دوستداران آثار هنری هستید، بهتر است سری به گالری ملی هنر در خیابان یازدهم بلوار روستاولی بزنید.
این گالری که در مجاورت کلیسای کاشوِتی قرار دارد، محل برگزاری نمایشگاه دائمی شاهکارهای برجسته‌ ترین هنرمندان گرجی، از جمله النه آخولدیانی، داویت کاکابادزه و لادو گودیاشویلی است.
 
در مجاورت شما، یعنی در نزدیکی موزه هنر رستوران‌ ها و غذاخوری‌ های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال برگر هاوس (Burger House)، کابرنت (Cabernet)، رستوران تاور (Restaurant Tower) که رستوران معروفی است.
اگر قصد صرف غذای ایرانی را دارید به رستوران هزار و یک شب یا آکواپاب بروید که تنها 10 دقیقه پیاده با شما فاصله دارد.